יום שבת, 19 במאי 2012

סוד הצימצום - סיפור בן 6 מילים

   פירסומאים ואנשי יחסי ציבור מיומנים בריכוז  מירב המידע במיספר מילים מועט ביותר, לפעמים כמה מילים במשפט, בסיסמה או בג'ינגל מוכרים יותר מעמודים שלמים של מלל, עובדתי נכון ומושך ככל שיהיה.
   ישנה  אגדה עיתונאית המספרת כי עיתונאי איתגר את הסופר ארנסט המינגווי לכתוב סיפור שלם ב-6 מילים בלבד. המינגווי עמד באתגר,והנה  הסיפור שלו "for sale:baby shoes ,never used" ובעברית :"למכירה:נעלי תינוק,לא היו בשימוש".
   המינגווי מספר כאן סיפור שלם תוך שימוש אמנם בידע הכללי של הקורא העלום , ובניסיון החיים שלו, כדי להשלים פערי מידע, ולחוש בכאב  הרב, אך הוא גם אומר "זה עיקר הסיפור".
   שני אחים ארנון ובן נתן לקחו את אתגר המינגוי הלאה  ומזמינים את הגולשים לספר את סיפור חייהם ב- 6 מילים בלבד, אתם מוזמנים להיכנס לאתר: http://www.6milim.com/   לקרוא , להנות ולגלות כמה הרבה אינפורמציה ,רגש  ואישיות אפשר לבטא בתוך 6 מילים בלבד.
   לדעתי דווקא פורמט קשוח זה ההצטמצמות למס' מילים קטן וקבוע מגביר את היצירתיות של הכותבים, תוך הפעלת מחשבה  מרובה כי אין עוד מילים או מקום  צריך לדעת לוותר על מה שמיותר , לבחור את המילים המדויקות ,ורק אותן, אין מקום למבוא  המתח צריך להגיע מיד , וקצת אחריו המילה האחרונה.
      עלינו אנשי החינוך  לנסות  ולהנחיל זאת לתלמידנו  מיעוט במילים , בכתיבה ישירה תוך הבעת דעה  עצמית לנסות למצות רעיון בלי "לברבר" קצר ולעיניין זה המוטו בידיוק כמו המסר שניסיתי להעביר בבלוג הקודם שלי בנושא  הטוויטר.
   אז.........


2 תגובות:

  1. שלום
    שמי דינה קרמונה ואני עוזרת הוראה של ד"ר גילה קורץ. אני בודקת האם ניתן להשאיר תגובה בבלוג שלך.
    בהצלחה בהמשך הלימודים
    דינה

    השבמחק
  2. היי אילת,

    מעניין...תודה על הפוסט, אני נכנסת לראות

    השבמחק