יום חמישי, 29 במרץ 2012

מהפכת הקריאה האלקטרונית

"הספר האלקטרוני הוא מהפכה בסדר גודל של מהפכת הדפוס ששינתה את העולם". 
 את המשפט הזה אמר לאחרונה אמנון דנקנר, סופר, עיתונאי, כבר לא צעיר במיוחד, שעל פי כל ההנחות המקובלות לא ממש קהל היעד לשינוי הדרמטי הזה.
בעקבות קריאת אמירה זו ובהיותי אשת חינוך  אשר חונכה וחינכה דורות של ילדים לאהבת הספר תהיתי האם ספרי הקריאה והלימוד המוכרים לנו יהפכו בעתיד הלא רחוק למוצג מוזיאוני?
אכן נראה כי חזון הספר הדיגיטאלי נמצא כבר לקראת מימוש.
מהפכת הקריאה האלקטרונית החלה בארה"ב בשנת 2007 עם השקתו של הקינדל – קורא הספרים האלקטרוני של אמזון. הקינדל הציע לקורא האמריקאי מכשיר אלקטרוני לקריאת ספרים לצד מאות אלפי ספרים דיגיטליים אותם ניתן להוריד מאמזון ולקרוא במכשיר הייעודי.
בשנת 2010 חלה התפתחות נוספת בתחום – אפל השיקה את האייפד (iPad), הטבלט החדש שכבש את העולם בסערה. האייפד, בניגוד לקוראי הספרים האלקטרוניים, הוא מחשב לכל דבר. האייפד איפשר התפתחות של תחום נוסף בעולם הספרים הדיגיטליים – ספרים מונפשים. אם עד כה הספרים היו בעיקר ספרי קריאה בשחור לבן, כפי שאפשרו קוראי הספרים האלקטרוניים המסורתיים, הרי שהיום ניתן לשלב תנועה, קול ומשחק בתוך הספר, דבר שעורר לחיים את עולם ספרי הילדים. היום ניתן למצוא באפסטור (חנות האפליקציות של אפל לאייפד ולאייפון) אלפי אפליקציות לספרי ילדים שמפיחות חיים בספר המסורתי. יש שיגידו כי הדבר פוגע בחוויית הקריאה של הילד ובחוויה המשותפת עם ההורה .מאחר והמכשיר יכול להקריא את הסיפור לילד או לחילופין ההורה יקליט את עצמו מקריא את הסיפור והילד יוכל לשמוע את ההקלטה בכל עת. אולם כנראה שכמו כול דבר בחיים גם כאן – הכול זה שאלה של מינון. אין ספק שנפתח פתח לעולם חדש וקסום – השאלה האם ישכילו המו"לים, הסופרים והמאיירים לשמר את התום והיופי של הספר המקורי תוך שילוב האפשרויות של הטכנולוגיה החדשה וזאת מבלי לפגום במוצר המקורי
ואין לי ספק כי אנחנו בעיצומו של תהליך שאי אפשר לעוצרו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה