יום רביעי, 21 במרץ 2012

סמכות הורית – המחשב והאינטרנט



לאחרונה בעקבות שיחות רבות עם הורי ילדי הכתה ועם חברים ,הורים לילדים בגילאים שונים .החלטתי לדון בסוגיה זו.  
הטכנולוגיה הינה חלק בלתי נפרד משגרת יומנו, ובכניסתה אל חיק המשפחה – היא מכניסה לביתנו חשיפה לתכנים חיוניים ואפשרויות נהדרות, אך יחד עם זאת מציבה אותנו ההורים מול צורך השגחה נוסף - השגחה במחשב.

האינטרנט מהווה כיום עולם ומלואו שילדינו יוצאים לשוטט בו – ללמוד, לתקשר וליהנות, באותו האופן בו נבקש להשגיח עליהם ביציאתם החוצה, כך נרצה לעשות זאת בעולם הטכנולוגי.
 העדר של ידע טכנולוגי מוביל אותנו ההורים לחוש כי נושא המחשב מצוי מחוץ לתחום השגחתנו. לצד זאת, קיים חשש בקרב הורים ומורים ביחס להשלכות התפקודיות וההתפתחויות של שימוש ממושך באינטרנט ומשחקי מחשב על ילדם.
השימוש במחשב, אם כן, מציב את ההורה מול אינספור דילמות ביחס לשימוש החיובי בו מחד, והפוטנציאל לשימוש לרעה מאידך. וכאן עולות השאלות הבאות: האם העדר ידע טכנולוגי מגביל את ההורה בהצבת חוקים ברורים ביחס לשימוש במחשב והשגחה באינטרנט? כיצד ניתן לדעת מתי ילד עושה "שימוש יתר במחשב"? מתי יש צורך להתערב? 
וכאן מתעוררות בקרבי התובנות הבאות: אין צורך בידע טכנולוגי על מנת להשגיח על ילדיי בפעילויות טכנולוגיות!
לדעתי, השגחה הורית משמעה נוכחות ומעורבות פעילה באמצעות שיח פתוח בנושא, תשאול ספציפי ופעולות חד צדדיות בעת הצורך. לבקש מילדיי דין וחשבון על האופן בו הם גולשים. לגלות מעורבות בשימוש המחשב- שידגימו לי את השימושים השונים בהם הם עושים שימוש.
 מדובר בתנאי ההתקדמות הטכנולוגית בימינו מתבצעת בקצב כה מהיר שנכון יהיה לומר כי במרבית המקרים, הילדים משיגים את הוריהם בקצב ספיגת הידע – לעתים נראה כי עד שאלמד שימוש מסוים באינטרנט כבר יופיעו אלפים אחרים. מסיבה זו ברור כי השקעת מאמצים במאבק על עליונות טכנולוגית סיכוייה להצליח נמוכים למדי אך תמיד תמיד עלינו להיות מעורבים ומשגיחים ולנסות להשיג את הקידמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה